ZMĚNY V REGISTRACI MOTOROVÝCH VOZIDEL OD 1.1.2015
'Centrální registr vozidel zaplevelují auta s nejasným vlastníkem, Ministerstvo dopravy jej chce pročistit. V systému dnes takto visí až čtvrt milionu aut s nejasným osudem. Od 1. Ledna se proto ruší tzv. polopřevody. V registru už nebude moci existovat auto, které ze sebe původní vlastník sice odhlásil, ale nový jej už nenahlásil. Současná praxe způsobuje různé problémy, lidé se například takto vyhýbají poplatku za ekologickou likvidaci auta. Prostě je odhlásí a rozprodají na náhradní díly. Stát se o tom nedozví. Polopřevody vytvářely také prostor pro kriminalitu spojenou s nelegálními machinacemi s vozidly. Původní majitelé aut, která nebyla přehlášena, se také dostávali do křížku s Českou kanceláří pojistitelů, jež řeší škody způsobené auty bez povinného ručení. Ta se ocitla pod palbou kritiky za to, že povinné ručení za dobu, kdy nebylo auto v polopřevodu pojištěné, vymáhala po původních majitelích. Ti s ním přitom neměli už nic společného. Člověk, který jezdí s autem v polopřevodu porušuje zákon. Hrozí mu správní pokuta, jejíž výše závisí na tom, co s vozem způsobí.
Úředně ověřená plná moc
Odhlášení starého a přihlášení nového vlastníka bude muset od ledna proběhnout zároveň. Pokud se vůz nepřevede do 10 pracovních dnů od koupě, může prodávající dostat až 50 tis. Pokutu. Převod má proběhnout na registru vozidel v místě bydliště původního majitele. Dostavit se tam mohou buď jak prodávající, tak kupující nebo jen jeden z nich. Bude ovšem potřebovat plnou moc od toho druhého, nově úředně ověřenou. Toto razítko stojí 30 korun.
Auto bude muset stejně jako dnes před přihlášením projít evidenční kontrolou, která bude mít nově platnost pouze 14 dnů, mít platnou STK a nový vlastník na ně bude muset mít sjednané povinné ručení. Zvládnout všechny úkony od koupě po převod na jednou tak může být organizačně náročnější než dosud, zvláště pokud starý a nový majitel budou pocházet z jiného města.
Pozor!!! Auta, která budou k 1.1.2015 v tzv. polopřevodu (původní vlastník se odhlásil a nový nenahlásil) do 30.6.2015 je nutné přihlásit vlastníka a doložit, že auto je technicky způsobilé k provozu, prošlo evidenční kontrolou a je pojištění. Jinak bude vůz vyřazen z registru, tedy považován za zaniklý a už jej nepůjde nikdy přihlásit. Pokud s ním bude někdo jezdit, hrozí mu pokuta v řádu desetitisíců a odebrání řidičského průkazu na půl roku.
Auta, která budou k 1.1.2015 v dočasném vyřazení, tzv. depozitu - doba dočasného vyřazení méně než 18 měsíců: vlastník nemusí dělat nic, po 31.12.2015 se vůz automaticky překlopí do režimu vyřazeno z provozu, což je obdoba dnešního depozitu (auto bude úředně existovat, ale bude mít odevzdané značky, nebude se s ním smět jezdit a nebude se na ně muset platit povinné ručení.
- Doba dočasného vyřazení přesáhla 18 měsíců: vlastník musí do konce roku 2015 nahlásit obecnímu úřadu, kde auto stojí a jak je hodlá využívat. Pak se z dnešního depozitu překlopí do režimu vyřazeno z provozu (viz předchozí bod). Pokud toto vlastník nenahlásí, auto bude definitivně vyřazeno, úředně zanikne a už nebude možno jej znovu přihlásit.
Zdroj: Mladá fronta dnes
Další článek na tuto tématiku zde:
http://auto.idnes.cz/prevod-vozu-chb-/auto_ojetiny.aspx?c=A141218_172951_auto_ojetiny_fdv